POPEI
A projekt címe: Danube ports in the light of numbers – Introducing the new level of Port Performance Indicator System for the inland waterway ports
A projekt kódja: 01_PA1a-C1
A projekt időtartama: 2015.05.01 – 2016.01.31
Projektparterek:
- Magyar Dunai Kikötők Szövetsége (Vezető Partner, Magyarország)
- Galati Kikötő (Projekt Partner, Románia)
- Vukovári Kikötő (Projekt Partner, Horvátország)
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg.
A POPEI projekt bemutatása
Előzmények
Az elmúlt években számos kezdeményezés történt a dunai kikötőkben rejlő potenciál minél jobb kiaknázására. Több nemzetközi projekt, többek között a GIFT, az INWAPO, a DAHAR vagy a WANDA projektek keretében elvégzett felmérések, piackutatások, tervek, együttműködések igyekeztek a belvízi áruszállítás és a kikötők versenyképességén javítani. E projektekben a kikötők kapacitásairól, szolgáltatásairól részletes felmérések, adatbázisok készültek, de a kikötők tényleges teljesítményét, szolgáltatási minőségét transzparens módon mérő rendszer nem jött létre.
A Magyar Dunai Kikötők Szövetsége, a Galati Kikötő (Compania Nationala – Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA Galati) és a Vukovári Kikötő (Lučka uprava Vukovar) alkotta konzorcium támogatást nyert a POPEI projekt megvalósítására, mely az Európai Unió és Bécs városának közös finanszírozásával, a Duna Régió Stratégia START forrásából jöhetett létre.
Célok
A projekt célja a versenyképesség, valamint a belföldi vízi úti forgalomra használt kikötők működési hatékonyságának növelése az alábbiak alapján:
- A teljesítménymutatók (KPI – Key Performance Indicator) kikötői szükségletekhez és sajátosságokhoz történő igazítása annak érdekében, hogy a gyakorlatban is alkalmazhatóak legyenek, valamint valós információkat biztosítsanak a piac számára a szolgáltatások és a teljesítmény tekintetében;
- A KPI-ket egy olyan teljesítménymutató rendszerbe szükséges integrálni, mely a kikötők részére lehetővé teszi az önmérést és a szolgáltatások minősítését.
A célcsoportok részét képezi az összes Duna mentén elhelyezkedő kikötő, azonban a fókuszt három ország kikötőire helyezzük (Magyarország, Románia, Horvátország).
A projekt megvalósítása
A megvalósítás folyamatát az alábbi ábra foglalja össze. A projekttevékenységek részletes leírása lentebb található.
1. Projekt analízis
A projekt analízis során a korábbi projektek (INWAPO, DAHAR, GIFT, WANDA) eredményeinek és azok teljesítménymérés során történő alkalmazhatóságának elemzése történt meg, az alábbi lépésekben:
- dokumentum elemzés (koncepciók, tanulmányok, riportok);
- interjúk készítése 3 országban, országonként minimum 3-3 kikötővel.
Az analízis fő fókuszponjai:
- Átültethetők-e a korábbi projektek eredményei és javaslatai a gyakorlatba, és ha igen, hogyan? Melyek a legfőbb akadályok?
- A javasolt teljesítménymutatók a kikötők részéről felmerülő valós piaci igényeket tükrözik-e?
- Képesek-e a KPI-k arra, hogy egy átfogó képet adjanak a kikötők működéséről és szolgáltatásairól? A kikötők rendelkeznek-e a méréshez szükséges adatokkal?
A projekttevékenység „végterméke” egy összefoglaló tanulmány, amely tartalmazza az dokumentumanalízis és az interjúk eredményeit és javaslatot tesz a gyakorlatban alkalmazható teljesítménymutatókra.
2. KPI rendszer specifikáció
A projekt analízis eredményeire alapozva:
- A kiválasztott teljesítménymutatók (KPI-k) egy komplex Excel-alapú teljesítménymérő rendszerbe integrálása történt meg.
- Konzultációkat folytattunk néhány kiválasztott kikötő-üzemeltetővel, a rendszer finomhangolása céljából.
Fő fókuszpontok:
- A rendszer meg kell, hogy feleljen a valós piaci igényeknek és a dunai kikötők sajátosságainak, ezért a régió más-más funkciót ellátó kikötői kerültek bevonásra a konzultációba, a sokféleség biztosítása érdekében.
- A rendszer a kikötők teljesítményét hivatott mérni; a KPI-k által képviselt értékek piaci célok elérésének alapjául szolgálhatnak;
- A rendszer minőségbiztosítási célokat is szolgál; a teljesítménymérés alapján a kikötők rangsorolhatók.
A projekttevékenység során egy excel-alapú teljesítménymérő rendszer készült el és az indikátorok részletes leírását tartalmazó dokumentum.
3. Mérés és minősítés
Ebben a fázisban történt meg a teljesítménymérő rendszer tesztelése az alábbi lépésekben:
- Kikötők kiválasztása a teszteléyben való részvételre (összesen legalább 12 magyar, román és horvát kikötő);
- Ön-mérés megvalósítása, azaz a tesztelésben részt vevők felkérése az Excel-alapú rendszer kitöltésére;
- Az eredmények minőségbiztosítása, különös tekintettel az adatok pontosságára és a KPIk fenntarthatóságára;
- Az eredmények összehasonlítása, a résztvevő kikötők sajátosságainak figyelembe vételével.
A tesztelés eredményeiről összefoglaló tanulmány készült, amely az indikátorok leírását is tartalmazza.
4. Disszemináció
A negyedik projekttevékenység az eredmények publikálása:
- Weboldal létrehozása: A weboldalon a projekt eredményeit bemutató dokumentumok és a teljesítménymérő rendszer elérhető minden dunai kikötő számára.
- A projekt eredményeinek bemutatása a 2015-ös MLBKT Kongresszuson. Prezentáció pdf formátumban
Publikációk:
- Popei a kikötőben (Supply Chain Monitor, 2015. december – 2016. január, 28-30.o.)