EN

Constantai Kikötő: Magyar delegáció szakmai látogatása

Februárban a magyarországi Dunai Kikötők Szövetségének elnöke együttműködési megállapodást írt alá a Constantai Kikötő, valamint a Duna - Fekete-tenger-csatorna vezetőivel.

Ennek egyik következménye az a szakmai látogatás, amelyet a szövetség delegációja tett július második hetében a fekete-tengeri kikötőben és környékén.

A magyar delegációt a szövetség elnöke, Szalma Béla vezette Nagy László főtitkárral karöltve, a szakmai programot pedig Erdélyi László, a két constantai részvénytársaság magyarországi képviseletvezetője.

Szokatlan módon az utazás vonattal történt. Azonban a 16 órás utazás Bukarestig lehetővé tette a csapat „összekovácsolását” és a látogatás céljainak megbeszélését. Mint később kiderült, szükség is volt erre, mert egy perc szabadidőt nem hagytak a házigazdák.

Bukarestből Constantáig a kikötő járműve biztosította a transzfert. A 6-700 ezer lakost számláló Constanta a többi, nagykikötővel rendelkező városhoz hasonló: sok nemzetiség él együtt, fejlett iparral és szolgáltatásokkal rendelkezik, a csillogástól a szocreálig minden árnyalat megtalálható, de a pulzusát a kikötő és a hajózáshoz kapcsolódó tevékenységek határozzák meg.

Constanta mellett található Mamaia, a híres homokos partjával és szinte apály-dagálymentes tengerével. A vendéglátók jóvoltából mindezt fentről sikerült megtekinteni, a kötélpályán libegő, ott Telegondolának nevezett cellákból.

A kikötőt több megközelítésből sikerült megismerni. Természetesen a múlt adta meg a kiindulópontot. A kikötő területén működő „házi” múzeumban megtalálható görög amforák, római relikviák, török emlékek, királyi fejlesztési kezdeményezések, tervek (köztük magyar tervezők által készítettek is), forgalmi adatok segítettek a kikötő fejlődésének megismerésében. A másik megközelítés a kikötő mai állapotának bemutatása volt. A méreteiből adódóan (4000 hektár, csaknem 160 rakpart) célszerű volt a kikötőt előbb maketten bemutatni a majdnem 100 éves főépületben, majd ezt követően hajóra szállni és onnan is megtekinteni.

A Constantai Kikötő egyik érdekes színfoltja a néhány éve átadott, világszínvonalú személyforgalmi terminál. A forgalma évről évre növekszik, a 2013-ra érkezést bejelentett nagyobb tengeri utasszállítók száma megközelíti a 100-at.

Csaknem 30 000 munkavállaló tevékenykedik a kikötő területén. Volt ott iskolahajó, hadihajók sokasága, 500 tonnás úszódaru, mindenfajta tengeri áruszállító, tengeri olajfúró tornyok javítására készített úszólétesítmények, ferry-boat. Látható volt a gabonaterminálok sokasága, Euróoa egyik legkorszerűbb gázterminálja, az éves szinten 600 ezer TEU-t meghaladó forgalmat lebonyolító konténerterminál, a személygépkocsi-exportra szánt terminál, cementterminál, vasércterminálok.

A párbeszéd során bizonyítást nyert az a tény is, hogy a kétoldalú információáramlás az együttműködés alapja. A folyami konténerforgalom segítése iránti februári budapesti tárgyalások eredményeként várható a Bécs-Budapest-Constanta konténerjárat újjáindítása, valamint novembertől kedvezőbb feltételek a Constantára érkező konténerek kezelésére.

Magyar Közlekedés, 2013. 08. 23.